Pagina's


vrijdag 17 augustus 2012

Geluid en Geuren

Ken je dat, dat een geur of geluid je zo terug kan flitsen naar het verleden?

Het tikken van regen op golfplaten daken bijvoorbeeld. Dat heeft een heel eigen geluid. Volgens mij hadden al onze huizen in Afrika een dak van golfplaten. Soms leidde dat tot zo'n herrie dat je elkaar niet kon verstaan.
De geur van eucalyptus. Toen wij een aantal jaar geleden terug waren in Ethiopië rook ik weer die bekende lucht terwijl ik door het knisperend blad liep. En de lucht van ronkende slecht onderhouden diesel motoren. Als je dat ruikt, dan weet je dat je in een ontwikkelingsland bent. 
Op sommige wegen werden grote tonnen vol met teer gekookt, om het wegdek te repareren. Een scherpe doordringende lucht.  En als je langs het slachthuis reed, waar stapels en stapels botten opgestapeld lagen en waar de gieren omheen zwierde, dan hield je je neus wel dicht. Want die lucht was niet te harden.

Op gezette tijden werd het ziekenhuisafval verbrand, een misselijk makend weeïge geur. Als de wind "goed" waaide dan kwam die lucht zo ons huis in.
Boenwas op onze houten vloer. Onze hulp in de huishouden bond dan lappen vilt aan haar voeten en poetste al schaatsend de vloer mooi op.
Versgebrande koffie. Zo sterk als je het net gekocht had dat je amper de auto in kon stappen. Het was bedwelmend.
En muziek uit de jaren 80. Acute flashback naar puberliefdes, feestjes en zorgeloosheid.
Ik kan er pagina's mee vullen.

Wat zijn de geuren of geluiden die sterke herinneringen bij jou oproepen?

2 opmerkingen:

  1. Hoi, nou dat herken ik heel goed. Mijn zusje, mijn moeder en ik gingen mee met mijn vader toen hij werk kreeg via Volker Stevin in Saudie Arabië. Ik was 8, mijn zusje 5.
    Jij hebt het over de lucht van teer, ik heb dat ook met asfalt. Er werden wegen geasfalteerd in en rond het 'Stevin kamp' waar wij woonden. Omdat het zo ontzettend heet was in Saoedie duurde het heel lang voordat het asfalt droogde. Onze blote voeten werden zwart, het bleef afgeven. Volgens mij droogde het nooit helemaal goed hard. Als ik over de geasfalteerde weg naar school liep rook ik het smeltende asfalt in de brandende zon en het opwaaiende zand bleef er ook op plakken. De lucht van heet asfalt brengt mij nu nog gelijk terug naar Saoedie. Ook de smaak van gecondenseerde melk trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om van je te horen! Ergens had ik meegekregen dat je ook een stuk "opgroeien in het buitenland" hebt meegemaakt. Leuk om er hier iets van terug te zien.
      Ik waardeer jouw blog en jouw schrijfstijl, genieten om te lezen! En dat allemaal dankzij een tweet van Francine van www.stukjebijbeetje.com.
      Zou je misschien een herinnering willen schrijven voor deze blog?

      Verwijderen

Reacties zijn welkom, en een bevestiging voor mij dat ik niet in het luchtledige schrijf. Bedankt dat je de moeite doet!