Pagina's


dinsdag 10 juli 2012

Amerikaanse invloeden


Op deze foto zie je een typisch "prom" plaatje. Eindejaarsbal zeg maar. Alleen zat ik op dat moment op een christelijke kostschool, dus er werd niet gedanst. Wel werd er een geweldige programma in elkaar gedraaid door de "juniors", die een jaar voor ons zaten. Decor werd gebouwd, menu samengesteld, avondvullend voorstelling met zang, muziek, toneel en dans. Op een of andere manier mocht er wel op het podium gedanst worden, maar niet met elkaar. Als ik er nu over nadenk, is dat eigenlijk heel raar!
Ik ben dus aardig geïndoctrineerd met Amerikaanse gedachtegoeden, Amerikaans taalgebruik, Amerikaanse eetgewoontes en ga zo maar door. Mijn accent is ook nog altijd heel licht Amerikaans (tot mijn spijt!).
Mij bevalt het wel, eigenlijk. Ik ben niet zo van de "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" cultuur. Ik steek liever wel mijn hoofd boven het maaiveld uit. En ik vind brownies, muffins en carrot cake heerlijk om te eten en om te bakken. En ik hou van bacon en eieren 's ochtends. En ik houd ook van de Amerikaanse "oppervlakkigheid", hoewel ik ook merk dat een stevig stukje Nederlandse nuchterheid mij ook goed bevalt.
Ooit hoop ik terug te gaan naar Amerika. Het liefst voor een road trip langs bekenden. Om nog een keertje die Amerikaanse cultuur op te snuiven en vervolgens waarschijnlijk te ontdekken dat ik Nederlandser ben dan dat ik zelf ooit had gedacht.

1 opmerking:

Reacties zijn welkom, en een bevestiging voor mij dat ik niet in het luchtledige schrijf. Bedankt dat je de moeite doet!