Pagina's


maandag 16 juli 2012

Invloed op mijn kinderen

Mijn dochter zit nu in India. Ik denk dat ik rustig kan zeggen dat dat mede komt door de internationale invloed die ze via mijn familie heeft gekregen.
Wij (broers en zussen) spreken namelijk nog altijd Engels met elkaar. Mijn jongste zus zwerft nog over de wereld, inmiddels met  (Australische) man en kind. Mijn ouders zijn net een soort van "gesetteld", maar wonen eigenlijk nog maar een paar jaar in Nederland. Broer gaat binnenkort verhuizen naar CuraƧao. Een gedeelte van mijn moeders familie woont in Amerika. Vrienden van mij van vroeger komen wel eens langs. En ik, ik ben geen doorsnee Nederlandse moeder (voor zover die bestaat).
Beide kinderen hebben dus best het nodige meegekregen aan taal, exotisch eten, andere muzieksoorten, en een glimp van verschillende culturen. Bij mijn dochter zie je het avonturieren het meest naar boven komen, bij mijn zoon minder. Maar ook zijn Engels is uitstekend en hij heeft een breder begrip van culturele verschillen en van de wereld dan iemand die op een plek opgegroeid is. Tenminste, dat is wel mijn indruk.
Zo zie je dat de invloed van zelf opgroeien in het buitenland niet stopt op het moment dat je op een plek terecht komt en je weer "gewoon" Nederlandse bent.

1 opmerking:

  1. Wat grappig dat jullie Engels met elkaar praten. Wij spreken meestal Nederlands maar wij gaan ook regelmatig over in het Engels, dat "voelt" gewoon lekker.
    Toen mijn dochter jarig was kwam ik erachter dat 3 van haar vriendjes tweetalige zijn. Ja, in die multiculurele omgeving voel ik mij thuis maar dat werkt dus door....
    Zij kreeg ook een aangepast vaccinatie schema aangeboden omdat ik(haar moeder) in een niet westers land geboren ben. De keuzes die grootouders destijds hebben gemaakt werken (nu) nog door in de levens van de kleinkinderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom, en een bevestiging voor mij dat ik niet in het luchtledige schrijf. Bedankt dat je de moeite doet!