Pagina's


donderdag 12 juli 2012

Vraag Twee

Drieculturen heeft gevraagd of ik een vragenlijst voor haar in wil vullen over hoe ik ben opgegroeid. Dat wil ik wel, dus de komende tijd zullen jullie een aantal vragen van haar beantwoord zien op deze plek:
Vandaag vraag twee: 


Wat vond je het leukst aan opgroeien in het buitenland? 

Lastige vraag dit. Want ik kan kiezen, wat vond ik het leukst toen ik er woonde, of wat vond ik het leukst terugkijkend?
Als je opgroeit in het buitenland weet je niet beter dan dat dingen zijn zoals ze zijn. Wat voor een ander ongewoon is, is voor jou gewoon. Viezigheid, armoede, stank, gaten in de weg, modder, loslopende dieren, ik kan mij niet herinneren dat ik mij er iets van aantrok toen ik aan het opgroeien was. Sterker nog, als ik weer in Afrika kom, of zelfs India, dan leef ik helemaal op het straatbeeld, terwijl een ander er misschien van zou walgen.

Dus, wat vond ik het leukst aan het opgroeien in het buitenland?
Ik denk toch de ervaring met andere culturen. Het maakt dat mijn wereldbeeld grijs is, en niet zwart/wit. Daarmee bedoel ik dat ik goed kan zien dat zo veel van hoe de wereld beleefd wordt, en van wat mensen vinden, cultureel bepaald is, en ook nog heel sterk afhangt van waar je woont. Dat zie je in het klein in een land als Nederland met het verschil tussen dorp en stad. En dat zie je helemaal in het groot als je in verschillende landen hebt gewoond.
Er is weinig echte "waarheid", zo veel is invulling die wij zelf doen door hoe wij zijn opgegroeid en door waar wij wonen. Dat maakt dat ik makkelijker kan luisteren naar een ander en mij kan verplaatsen in een ander. Ik zal niet zo heel gauw iets heel fout of heel goed vinden. Ik kan volgens mij ook sneller de keerzijde van een verhaal zien. Dit betekent niet dat ik oordeelvrij ben, want ik heb best een uitgesproken mening en te vaak naar mijn zin heb ik mijn oordeel klaar. Maar ik denk echt dat het opgroeien in het buitenland mij meer flexibiliteit gegeven heeft in de omgang met anderen, en het kunnen inleven in andere gedachtegoeden.

Naast de ervaring met andere culturen is het ook gewoon een rijkdom om zo veel verschillende dingen gezien te hebben.Vandaag liep ik in de dierentuin met mijn familie en voelde regelmatig een verlangen naar vroeger doordat ik bomen, bloemen, struiken of dieren herkende. Dat riep weer herinneringen op.  En vervolgens kon ik mijn zoon vertellen dat wij vroeger een cactusblad afpelde om "pleisters" te maken en vervolgens de doorns op onze voorhoofd plakte als een soort neushoorn....
Onvervangbaar, zulke herinneringen!



Klik hier voor mijn antwoord op vraag een.

1 opmerking:

Reacties zijn welkom, en een bevestiging voor mij dat ik niet in het luchtledige schrijf. Bedankt dat je de moeite doet!