Pagina's


dinsdag 17 juli 2012

Over cultuurverschillen gesproken.....

Vandaag een blogje van mijn zus, over haar eerste ervaringen met gastvrijheid in Nederland: 

Als 17 jarige werkend in een Nederlands bedrijf als datatypiste….. ik leg contact met collega’s en het klikt. Ik wordt geaccepteerd ondanks mijn accent en gebrekkig Nederlands. Mijn Engels komt trouwens goed van pas, ik kan als de beste blind Engels typen. Maar goed, dan heb je leuk contact met je collega’s op de werkvloer, maar dan lijkt het ook leuk om buiten werktijd af te spreken.
Ik kom er achter dat een leuke collega vlak achter ons woont en besluit op een avond rond 19:30 langs te wandelen en even hoi te zeggen. Ik bel aan en heel verschrikt doet ze open, wat kom jij hier doen? Wij hebben toch geen afspraak? Ik probeer uit te leggen dat ik gewoon even langs kwam, maar omdat ik geen afspraak had was ik niet echt welkom. Mijn werd duidelijk verteld dat je niet zonder afspraak langs kon komen…..
Na deze harde les zo’n 20 jaar geleden heeft het mij veel moeite gekost om zonder afspraak bij iemand langs te gaan, gewoon spontaan voor de leuk!! Inmiddels woon ik in een geweldige plek, waar je gewoon langs mag wippen, voor de leuk en niet eens voor koffie met gebak!!

Ook ben ik erachter gekomen dat er hier in NL verschillend over wordt gedacht. Toevallig ben ik zo veel jaar geleden in een stug dorp terecht gekomen waar het ‘’not done’’ was om zomaar langs te waaien. Inmiddels woon ik in een prachtdorp… waar het de normaalste zaak van de wereld is om langs te gaan zonder afspraak.

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk, mijn eerste gastblog was ook van mijn zus. Ja dit stukje is heel herkenbaar. Ik hou er nog steeds van om dingen spontaan of op het laatste moment af te spreken maar het lijkt wel of sommige mensen afspraken weken van te voren plannen. Dat leven aan de hand van een agenda was ik ook helemaal niet gewend. Gewoon "zoete inval" heerlijk! groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, was dat in Nederland maar een beetje anders. Iedereen heeft het altijd druk druk druk en zit helemaal vol gepland.
    Terwijl als je heel spontaan met iemand iets leuk wil gaan doen, het meestal veel gezelliger is.

    Ik merk wel dat het hier in Nunspeet nog sterker is dan waar ik in Fryslân heb gewond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Anoniem uit Nunspeet :-)
      Bedankt voro je opmerking, altijd leuk om te horen. En ook goed om te horen dat gastvrijheid zo kan verschillen, ook in Nederland. En Nunspeet... tja, dat schijnt nou eenmaal aan de stugge kant te zijn....

      Verwijderen

Reacties zijn welkom, en een bevestiging voor mij dat ik niet in het luchtledige schrijf. Bedankt dat je de moeite doet!